Een beeld van hoe mijn stage dag eruit ziet !

12 september 2018 - Barcelona, Spanje

Ondertussen ben ik alweer begonnen aan mijn 3e stage week ! Ik moet zeggen dat het allemaal prima bevalt en dat ik het heel erg naar mijn zin heb op stage ! Ik moet soms nog wel even wennen aan hoe het er aan toe gaat , je kan het totaal niet vergelijken met de kinderopvang in Nederland . Het is in Spanje heel erg belangrijk dat je de kinderen alleen laat spelen en ontdekken het is prima als je soms iets aan geeft of met  ze speelt maar het gaat er vooral om dat de kinderen zo snel mogelijk zelfstandig worden . Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat je het kind bij zijn of haar handen pakt om samen te lopen , je laat het kind op zijn of haar niveau dit doen en ze gaan pas lopen als ze daar zelf klaar voor zijn . Ook geld dit zo met eten hoe klein het kind ook is je laat ze zelf ontdekken hoe ze kunnen eten je geeft ze wel een lepel of vork maar als het kind er voor kiest om met zijn of haar handen te eten is dat ook prima . Wij als Nederlands zijn nog al snel geneigd om de kinderen te ondersteunen bij dit soort dingen maar in Spanje is dit echt niet de bedoeling . Maar ook het dag ritme ziet er heel anders uit als in Nederland in de ochtend starten wij op met alle kinderen van het kinderdagverblijf in dezelfde groep . De ouders blijven erbij dus er word ook geen afscheid genomen van het kind en de ouder want het kind kan zelf aangeven wanneer hij of zij  zijn papa of mama niet meer nodig heeft . Dit zorgt wel voor een grote chaos want ga maar is naar dat als je van ongeveer 16 kinderen ook 16 ouders heb zitten en dan nog de leiders en stagaires dit komt soms nog wel eens over als een grote drukte . Het is dan ook een belangrijke taak om als stagaires te beginnen aan het ontbijt zodat er snel rust op de groep komt we zingen dan met elkaar de ‘goodmorning’ song en iedereen doet dan ook altijd fanatiek mee . Zodra het ontbijt klaar is spelen we met elkaar overal en door elkaar je kan buiten en binnen spelen . Rond half 11 kunnen de kleinste kinderen een siësta houden en brengen de ouders of leidsters de kinderen in slaap . Rond 12 uur verlaten de meeste kinderen die nog geen afscheid kunnen nemen het kinderdagverblijf en komen de volgende ochtend terug . Rond kwart over 12 is er een lunch waar de kinderen zonder ouders aan deel nemen zodra ze klaar zijn met eten is er tijd voor de siësta van 1 tot 3 ze slapen hier allemaal op de matrassen die mee zijn genomen van thuis. Rond 4 uur worden alle kinderen opgehaald en is de stage dag alweer voorbij ! Ik hoop dat jullie zo een beeld kijgen van hoe het er in Spanje aan toe gaat .